Tuesday, April 20, 2010

Ayam Percik

Salam,

Dah lama teringin nak buat ayam percik. Hari ni makan tengahari saya buat ayam percik sahaja makan dengan nasi. Ayam percik ni saya tak panggang, sebab tak ada alat pemanggang, cuma letak dalam oven dan bakar sahaja. Kalau panggang lagi sedap kan sebab lebih garing.






AYAM PERCIK
Sumber : Kak Liza (tks yer)

Bahan A:-
1 ekor ayam dipotong 4 bahagian - saya potong kecil
3 cawan santan pekat (dari 1 biji kelapa)
1/2 cawan air asam jawa - saya ganti dengan limau kasturi 3 biji
1 sudu kecil gula - saya lebihkan
1 sudu besar halba - saya tak letak
garam secukup rasa

Bahan B:-
15 tangkai cili kering
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 cm halia
5 batang serai
1 inci lengkuas - ni saya tambah

Cara-Cara:-
1. Bersihkan ayam dan toskan. Gaul dengan garam.
2. Masukkan ayam di dalam kuali bersama bahan yang dikisar, santan, halba dan asam jawa dan masak hingga 3/4 masak atau hingga kuahnya agak pekat. Tetapi pastikan segala rempah sebati dengan ayam.
3. Keluarkan ayam dan letak di atas pemanggang sambil disiram kuah tadi dan bakar ayam hingga nampak garing.

No comments:

Post a Comment