Saturday, November 20, 2010

Kuih Bakar Kentang

Salam semua,
Tengah buat apa tuuuuu? Memasak yer…… masak apa hari ni?
Kalau tengah dok memikir apa nak hidang buat famili petang nanti, haaaaaa kat sini ada satu resepi yang bagus untuk dicuba. Saya baru saja mencuba, rasa macam nak buat lagi sebab bessssst sangat. Nak tau apa dia………….. Jom kita tengok ……………….


Merata rumah udah menayangkan gambar kuih bakar ni, paling terberkenan bila saya terpandang kat rumah Kzai, KL. terus teruja nak buat. Sebenarnya saya tak pernah sekalipun buat kuih bakar ni………sebab tak reti. Seingat saya masa kecil2 dulu arwah ibu selalu buat kuih ni, tp kuih bakar kentang, memang sedap sangat. Yang lawaknya tu, saya suka makan masa kuih ni panas2, pakai cedok dengan sudu jer letak dalam pinggan lepas tu ngap, tak sempat kuih tu nak mengeras, sekejap aja dah licin.
Kalau tak silap saya kuih bakar ni juga dipanggil kuih bingka, tp kalau kat sebelah utara ni kita panggil bengkang.


Asal resepi ni ialah dari. Cikgu Zana Batu Pahat, tp sy cilok dari rumah Kzai, dapurcomelku.blogspot.com. Resepinya pun saya modify sikit ikut macam yang arwah ibu pernah buat dulu-dulu. Saya gantikan jagung dengan 4 biji kentang direbus dan dilecek (lebih kurang 1 cawan jugak ler). Selepas diblend kesemua bahan2 dan dituang ke dalam loyang, saya gorengkan pula sedikit bawang merah dengan 3 sudu besar butter. Bila bawang dah agak2 nak garing, saya angkat dan tuangkan (butter dan bawang sekali) ke atas adunan tadi, ratakan biar nampak cantik dan bakar.


Harum, lembut, lemak berkrim dan bessttttt gilerrrr itulah yang dapat saya gambarkan mengenai kuih bakar kentang ini. Terima kasih kepada tuanpunya resepi dan semuanya yang sudi berkongsi resepi yang sungguh istimewa ini.

KUIH BAKAR JAGUNG - dah jadi KUIH BAKAR KENTANG
Bahan-bahan

1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
1 cawan susu sejat
3/4 cawan gula pasir
2 biji telur
2 sudu butter - cairkan - sy tak letak

1 tin jagung manis ala krim - saya gantikan dgn 4 biji kentang direbus dan dilecek
sedikit pewarna kuning - sy tak letak
sedikit bijan jika suka - saya gantikan dengan 7 ulas bawang merah yg digoreng bersama tiga sudu besar butter
Secubit garam - akak tambah

Cara-cara
Blend semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan
Masukkan jagung dan "blender" sebentar.
Tuangkan dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
Bakar pada suhu 180 C selama 1 jam

ps.. kalau tak suka manis gula tu boleh kurang 3/4 cwn jerk
kalau nak kurangkan bau 'keteluran' nye boleh boh sikit esen vanila..

1 comment: