Wednesday, June 15, 2011

Popcakes Ball

Salam
Jom layan gambar dulu ya, ceritanya kemudian, nak g masak jap.

Ok, I'm back. Dah siap masak tengahari, anak kecil pun dah amik dari tadika dan dah hantar ke kelas fardu ain pun. Baru boleh update n3 ni.

Bebalik ke juadah petang yang saya buat tak lama dulu, tak ingat dah bila. Popcake ball ni saya buat sebab nak menghabihkan kek coklat lembab yang berbaki. Saiz popcake ni sebesar bola pingpong, cubala bayangkan berapa banyak kalori yang terkandung di dalamnya. Walaupun nampak kecik dan comel, kalau dimakan banyak jugakla rasanya lemak yg bakal diternak, hehehehe. Lepas makan ni, kenala diet dua tiga hari kan???. Tapikan, saya ni tak der pantang larang, kalau teringin jer mesti nak cuba dan nak rasa.

Kebetulan petang tu kawan hubby bertandang ke rumah, jadi tak sia sialah percubaan ku ini. Saya sajikan popcake ni untuknya. Fuhhhhhh!!!! tak sangka saya habis kesemuanya dimakan, ingatkan tak sedap. Yang buat saya terkejut beruk lagi, bila dia kata popcake ni sedapppppp sangattttt. Dia siap tanya, ada lagi ke tak, sebab dia nak bawak balik buat anak anak dia kat rumah, heheheee..... Jadi, sayapun tapaula 4 ketul kat dia, nak bagi lebih pun tak banyak yang saya buat, nantila kalau ada kesempatan saya akan buat lagi.......

Okla, resepi sedap ni saya jumpa kat SINI. Untuk hiasannya, saya letakkan aising buttercream dan taburan manik warna warni, saya tak gunakan white chocolate pun. Deko pun pakai bantai jer. Terimakasih bebanyakla diucapkan kepada tuanpunya resepi ni. Izinkan saya untuk perpanjangkan pula resepi ni di sini.


POPCAKE SERI KELAKAR.

Bahan :
1) 1 roll swiss roll - saya guna choc moist cake
2) 150g cream cheese
3) 50g icing sugar
4) Compound Dark chocolate - saya guna choc masakan biasa aja
5) White Chocolate + strawberry emulco + fresh cream (fresh cream sikit je.. ala2 nak buat ganache tapi jangan cair)

Cara :
Pukul cream cheese + icing sugar.
Ramas swiss roll sampai hancur dan masukkan cream cheese tadi.
Gaul sebati dan bulat2 kan sebesar saiz ping pong.
Kemudian masukkan dalam petiais at least 2 jam..

Cairkan dark coklat (steam bath).
Cairkan white chocolate + cream + emulco - masukkan dalam piping bag utk hiasan.

Bila pop cake dah keras - celupkan dalam dark chocolate. Buat sampai habis.
Masukkan dalam peti ais sebentar sebelum di hias.

Anak anak saya pun suka sangat, maklumla saya gunakan kek coklat lembab, mana tak sedapnya.....sekejap aja selesaiiiii

5 comments:

  1. Cantikkk....cantikkkk...sumenya...nak makan pun sayang....

    ReplyDelete
  2. mcm x sanggup je nk mkn... buat hiasan blh? :)

    ReplyDelete
  3. Cantiknya Kak Wattie. Gerrammmnya tgk. Nak berguru dgn Kak Wattie, boleh????

    ReplyDelete
  4. love your creativity...awesome try with fascinating result..:P

    Tasty Appetite

    ReplyDelete
  5. Cik Cek,
    Tersenyum jer den baca komen Cik....

    Syiela,
    Letak dalam frame Syiela, tp kena letak dlm peti ais jugak hehehehe

    Kaz,
    Dok senyum ni Kaz, Ni guru tak bertauliah, tak berapa nak layakla Kaz

    Jay,
    Tks Jay

    ReplyDelete